11 januari 2011 – Pizzabitar (LCHF)

Varsågoda, receptet på dagens kvällsmat!
Rätten hittade jag på forumet kolhydrater i fokus, och det var medlemmen Sindri som delade med sig av det. Jag och sambon modifierade det lite.

8 ägg
1 dl grädde
3 dl riven ost (enligt originalrecept, jag säger ost efter behag = mer ost)
1 mozzarellaost i småbitar
2-3 hg skinka
1 burk krossade tomater
lite olivolja
kryddor, t.ex salt, peppar, oregano och timjan
Förutom originalreceptet hade vi i:
1 paprika
1 hackad lök (ej denna gång, men nästa gång ska vi ha det)

Ta din långpanna och lägg i bakplåtspapper, vik upp kanterna.
Koka de krossade tomaterna, olivoljan och kryddorna i 20-25 minuter så att en del av vätskan kokas bort.
Vispa ihop äggen och grädden.
Bred ut resten av ingredienserna i långpannan. När tomaterna kokat färdigt blandas det med äggen och grädden och hälles sedan över hela härligheten.
Grädda 25-30 minuter i ugn, 200°.

Avnjutes med vad du vill. Jag drack mjölk. Detta kan säkert passa som frukost och lunch också. Eller mellanmål.

Det här inlägget postades i LCHF. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till 11 januari 2011 – Pizzabitar (LCHF)

  1. finnved skriver:

    hur många personer räcker det till… en sådan sats?

  2. Sofia Finnved skriver:

    Jag skar den i 12 lika stora bitar. Jag åt två, men var ej vrålhungrig innan. De är inte så stora. Svårt att säga hur många personer. Beror ju på om man har något till också.

  3. Ska absolut testa detta receptet!! 🙂

  4. Ping: 24 januari 2011 – Hemmalunch | Sofia Finnved

Kommentera

