19 januari 2011 – LCHF-rårakor

Lagade väldigt god kvällsmat idag, LCHF-rårakor. Receptet kommer ifrån Annika Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok som jag köpte första gången jag testade denna kosten. Kristoffer gillade dem också, på detta fatet fanns en hel hög innan som nu är uppäten. Lite är det kvar i alla fall, matlådor är bra.
Detta är trots allt inte optimal LCHF-mat (enligt mig). Inte jättemycket fett, inte så mycket protein som jag kan önska, men när man inte vill banta kan man ju ha mycket lösare tyglar. Dock känner jag att en stor fördel med att äta lågkolhydratmat är den långa tiden som kan få gå mellan måltider utan att det blir jobbigt. Sex timmar är inget ovanligt. Riktigt lika länge tror jag inte man håller sig mätt på bara dessa, jag lade till lite fett för att öka på mättnaden. Tycker ni att det låter äckligt? 🙂

Här får ni receptet i alla fall, om någon blir sugen. 4-6 portioner håller jag inte med om, men det beror nog på vad man väljer att äta till.
300 g stjälkar/stockar från blomkål och broccoli
1 större morot
1 gul lök
3-5 cm purjolök
5 ägg
2 dl keso
2 dl finriven fet ost
salt & peppar

Riv grönsakerna, hälften på den fina sidan, hälften på den grova. Blanda ihop allt och salta. Stek dem, medelhög värme, i smör. Det blir en rätt så vattnig smet, jag försökte hälla av lite vätska innan jag stekte dem, det blev bättre. Det krävs lite övning innan man får till dem. Ca 1/2 – 1 dl per råraka.
I kokboken tipsar de om att ha rimmat fläsk till. Jag stekte i stället lite halloumi som vi hade över. Denna underbara ost!

Det här inlägget postades i LCHF, Livet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 19 januari 2011 – LCHF-rårakor

  1. Maria skriver:

    Låter gott! Själv har jag ätit massor idag. Att man aldrig lär sig! Dock utan kolhydrater…Bättring imorrn. Puss

  2. Ping: 20 januari 2012 – Är du tänkt publik? | Sofia Finnved

Kommentera

