15 januari 2012 – Sminka över akne? (Uppdaterad)

För knappt ett år sedan slutade jag äta p-piller efter ca tio års intag. Varje dag har jag ätit det alltså, inte i omgångar. Ett par månader efter stoppet upptäckte jag små utslag på hakan som jag aldrig haft förut. Blev förstås inte så glad, speciellt inte när tiden gick och det spred sig upp mot örat, spred ut sig över kindbenet. Finnar började ploppa upp och det var en plåga! Jag har aldrig sett ut såhär innan och som människa vill man ju inte ha utslag i ansiktet! Det var gråt hemma hos föräldrarna, så olycklig var jag vissa stunder.

Jag pratade med en gynekolog och hon bekräftade mina misstankar om att det rörde sig om hormonella förändringar efter p-pillerstoppet. Östrogen är lite som snygg-hormon, man får bättre hy när man äter p-piller. Vissa i alla fall, andra vittnar ju om sämre hy när de äter p-piller. Men i alla fall, jag fick en remiss till en hudläkare, och hon ville skriva ut Roaccutan. Vad jag tänkte om det kan ni läsa här. Så, i vilket fall så hoppade jag inte på kuren. Antibiotika är annars ganska vanligt vid akne, bredspektrum-antibiotika som, ja, helt enkelt dödar många slags bakterier. Även viktig tarmflora i magen. Det vägrar jag helt och hållet. Jag äter inte alltid bra, men jag är alltid medveten om kost och hälsa och oavsett hur många smågodisar jag proppar i mig dödar jag inte tarmfloran medvetet.

I vilket fall, min vän Marie gav mig en tub med bensoylperoxid som jag började smörja med. Det hjälpte faktiskt! Använder jag det regelbundet hålls det någorlunda i schack, men just för tillfället ser det inte så bra ut. Jag är på bilden nyduschad och har smörjt på och så att säga irriterat huden lite granna. Dock gör nog blixten att fulla vidden av det inte syns, men skitsamma. Här har ni:

Jag sminkar oftast inte över det alls. Jag sminkar mig inte till vardags. Visst kollar folk, det gör jag också om någon har finnar. Ärligt talat, det gör jag. Men här är grejen: Jag mår inte dåligt av att gå ut såhär. Att jobba med mina tankar om mig själv, att tycka om mig själv, gör jag aktivt. Jag har aknen, men så är det bara. Jag tänker inte i nuläget ta starka mediciner för att eventuellt bli av med dem. Förhoppningsvis går det över med tiden.

Till saken. Min kompis sade idag att om hon hade haft mina problem hade hon verkligen sminkat över det varje dag, och lät kanske imponerad över att jag bryr mig så pass lite. Jag tar det verkligen som en komplimang, men önskar att världen var annorlunda. För det är ju som så, att man vill sminka över och dölja sina skavanker, eftersom man verkligen blir matad med ideal. Vad ska man göra åt det?

Det är inte vi som sminkar över våra finnar/whatever som gör fel. Alla som tittar på någon och tänker ”Det där borde hon sminka över”, ”Gud vad äckligt”, ”Hur kan hon gå ut sådär” o.s.v., det är bland annat de som skapar problemet! Om folk brydde sig lite mindre och tyckte lite bättre om sig själva hade det varit så mycket finare att leva här. Vi kanske inte kan göra så mycket åt media och sminkreklamer och ja, ni vet, men om man kommer på sig själv med att tänka sådana tankar, att någon annan borde dölja något, låt det ringa en liten klocka i örat. Tänk om. Vissa sminkar sig för att de är oroliga för vad andra ska tycka, eller för att de mår dåligt över sig själva. Detta är synd, mycket synd. Andra sminkar sig för att det är kul = den enda vettiga anledningen.

Till sist så kan jag säga att jag inte alls är glad över mina hudproblem. Jag hade gärna varit utan dem. Men jag är hellre utan hormoner än med, och om jag då får dras med det här, ja då får jag väl göra det.

 

Uppdatering: Nu ett år senare har jag i stort sett inga problem. Ett par finnar runt mens, någon vid ägglossning kanske. Hormonerna tar lång tid på sig att ruckas. Ett par år uppenbarligen. Glad att jag väntade och lät bli mediciner.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till 15 januari 2012 – Sminka över akne? (Uppdaterad)

  1. Maria F skriver:

    Du är fin fin 🙂 Men en tanke bara, är du säker på att du inte ha rför låga östrogennivåer nu? att det blivit obalans åt andra hållet? För isf kanske du behöver hjälp att återställa balansen… det borde vara ett enkelt blodprov som kollar det…

    • Sofia Finnved skriver:

      Om det innebär hormoner igen så kommer det inte på fråga. Kan såklart ta ett blodprov, men jag vill att det ska ordna upp sig av sig själv vilket kan ta tid.

      • Karin skriver:

        Så många kloka tankar på en gång, jag håller med er båda. Man kan väl, som Maria skriver, ta reda på hur det är med de olika hormonerna iallafall? Om man tillhör en riskgrupp i något avseende, så är det väl bra att få veta om det? Kram kram

      • Sofia Finnved skriver:

        Det skrev jag ju, att jag skulle ta reda på det. I svaret till Maria.

  2. MarySaintMary skriver:

    Håller med dig angående orsaker att sminka sig (när det gäller mig själv). Sedan säger jag inget ont om dem som sminkar över saker, det är deras sak. Det händer att jag sminkar över finnar också, eftersom jag har det jobb jag har, där det är lämpligt att inte ha för mycket saker i ansiktet som stör. (Sa hon med piercingarna, lol.)

  3. Kristina skriver:

    Jag tror Maria menar att du kanske har för lågt och att det inte kommer ordna upp sig, alltså att du skulle kunna PCOS som Maria, och då är det ju liksom fel att nivåerna är låga. Det kan ju vara så att du behandlat dig i flera år utan att veta om det. Jag förstår att man inte vill ta extra hormoner, det vill inte jag heller för jag blev helt knäpp i huvudet av det, men för lite hormoner är ju lika dåligt det. Lagom är bäst!

  4. Maria F skriver:

    Nej du är inte så svårtolkad, det jag reagerade på var att du verkar tycka att östrogen skulle vara helt fel att ta extra, även om det vore så att du skulle behöva det pga för låga nivåer idag (vilket möjligtvis inte alls är fallet). Varför är du så emot det?

  5. Ping: 20 januari 2012 – Är du tänkt publik? | Sofia Finnved

  6. Ping: 8 maj 2012 – Inte riktigt som jag tänkte mig. | Sofia Finnved

Kommentera

