25 mars 2012 – Bilder ifrån gårdagens vandring

Första pausen efter 50 minuter. Ganska tråkig, lång cykelväg efter att ha vandrat över fält och bredvid en väg. Tur att man har trevligt sällskap! Vid varje paus bytte vi strumpor (förutom allra sista) och vädrade fötterna. Jag lånade ett par M90-byxor som var väldigt bekväma vandringsbyxor.

Sällskapet Ola på färden iklädd sina militärkläder. Ryggsäcken inte så tung. Vi tog med oss någon extra tröja, extra strumpor, spritkök samt lite mat. Här går vi på vad vi på hemvägen kom fram till måste vara någons travbana…

Vi gick på en stig en bit i en skog och nära den stigen rann det en röd bäck.

Jag älskar att gå i skogen!

Vi börjar närma oss målet här. Bron går över en spikrak, lång bäck som helt enkelt måste vara byggd av människan.

Framme vid Skryllegården! Mina kängor verkar passa mig perfekt men det är skönt att spreta ut tårna och lufta fötterna som blir ganska varma.

 

 

 

 

 

Efter luftningen är det dags att fixa lunch! Ola tänder spritköket, premiär för just det exemplaret. Ägg ska kokas.

 

Min pojkvän har en glupande aptit. Vi tog med oss 8 ägg och 3 burkar makrill i tomatsås. Jag åt tre ägg och en burk makrill. Allt gick åt. Till frukost hade vi ätit pannbiffar med otroligt mättande blomkålsmos. Det var en bra uppladdning kan jag meddela såhär i efterhand.

Här är vi på väg hem igen. Fina snödroppar här och var. Trevligt med gröna inslag i en annars ganska vinterklädd skog.

Gräsänderna hade inte direkt lust att vara med på bild. Djuren där vi gick var skygga. Vi såg många djur. Dessa änder, två fasaner, en massa hundar, hästar och katter, en padda och säkert fler som jag har glömt för tillfället.

De tidigare bilderna har inte riktigt gjort vädret rättvisa. Det var väldigt dimmigt hela dagen. Såhär dimmigt. Vi gick mellan två åkrar, väldigt fint, mysigt, ensamt och tyst. Sådant man inte är bortskämd med inne i Lund. Temperaturen var bra, kanske något kyligt vid varje rast. Perfekt när vi gick.

Fler blommor.

Eftersom Ola efter en klantig händelse har lite ont i tån bar jag väskan den sista halvmilen. Tån ska röntgas i nästa vecka och jag hoppas verkligen att de inte avråder honom ifrån marschen nästa helg. Det är tyngre packning på då och jag är inte alls van att bära mycket.

 

 

 

 

 

Coolt ljus i tunneln. Här är vi i stort sett hemma. Med hemlängtan! Hem gick snabbare än dit.

 

Såhär gick vi enkel väg (hem) enligt min telefon och funbeat-appen. Det är knappt 13 km, vi gick samma väg dit och hem. Lite över två och en halv mil alltså. Så lite vi kunde på vägar och cykelvägar. Ola är duktig på att navigera sig fram. Jag har det både bra och enkelt.

 

Sammanfattning: Vi gick långt, hade det trevligt, testade kängorna inför nästa veckas marsch och fick så mycket frisk luft och vind att jag var helt röd i ansiktet hela kvällen. Allt som allt en bra dag! Det är inte sista gången vi är ute och går, så mycket är säkert.

På kvällen när vi kom hem bara andades vi en stund innan vi duschade och fixade god köttfärssoppa. Sedan lite fest men vi stannade inte där särskilt länge. Jag var helt nykter och Ola drack några öl. Vi tänkte ju heller inte på att man skulle ställa fram klockan idag (trots att Rik sade det till mig) så vi fick kanske inte så mycket sömn. Ola skulle upp tidigt idag och jag ska väl börja plugga lite så småningom.

 

Det här inlägget postades i friluftsliv, Just for fun, Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

