21 april 2012 – Benmärg

Jag kokade buljong i förrgår. Köpte märgben på Widerbergs kött. Slängde dem i en gryta tillsammans med vatten, äppelcidervinäger, salt, gul och vit lök samt morötter. Sådant jag råkade ha hemma. Sedan fick det stå och puttra i cirka sju timmar. Benmärg ser äckligt ut, riktigt äckligt… men det är nyttigt! Jag och Ola har druckit buljong och den blev väl … sådär. Jag tog en halv kopp, en tesked snabbkaffe och resten vatten. Helt ok! Den borde nog ha fått stå längre tid än sju timmar och tydligen blir det godare på vuxna djurs ben. Detta var ifrån kalv. Nästa gång blir lite annorlunda, ska köpa ben från äldre djur, slänga med lite kött och kanske en oxsvans. Spännande, det är kul att experimentera i köket. Back to basic. Aldrig använt ”köpebuljong” heller, tillsats-o-rama.

Gelatin är nyttigt och i allmänhet får allmänheten i sig alldeles för lite, skulle jag tro. Hellre kokar jag buljong och funderar på bäst tillagning av lever före vitaminpiller slipper genom mina läppar på rutin sådär… Känns bara inte lika bra. Vitaminer och mineraler ska fås genom maten i bästa fall. Tyvärr är ju hela livsmedelsindustrin inte till för att ge oss så näringsrik mat som möjligt. Man får göra det själv. Får se när jag vågar äta den där levern…

Det här inlägget postades i Just for fun, LCHF, Paleo. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 21 april 2012 – Benmärg

  1. AK skriver:

    Detta kanske är allmänt känt. Men om du lägger lever i blöt i mjölk några timmar innan tillagning mildras smaken lite anses det. Kycklinglever tycker jag är snällast av de olika sorterna. Det är gott att ha med i en klycklinggryta eller steka med bacon, grädde i små bitar..

    • Sofia Finnved skriver:

      Det har jag hört! Jag åt lever för sig själv för första gången för inte så länge sedan. Vi lade den i mjölk, och sedan vid tillagningen var det mycket grädde till. Mindre farligt än jag trodde. Annars brukar jag riva eller på annat vis finfördela levern innan den får komma i köttfärssås eller pannbiffar. Lite svårt att få tag på av god kvalité tyvärr…

Kommentera

