26 april 2012 – Vila i frid, Carl-Manlio Attilio Nils Hjelm Giordano

Mannen med många och vackra namn. Jag var på begravningen idag. Den var vacker och nästan två timmar lång. Avskedet var förstås värst, då alla lade blommor och tog farväl av kistan. Tanken som inte kunde låta bli att komma till mig var att det var det närmaste jag var Carl Manlio någonsin igen. Självklart kommer jag vid tillfälle att besöka graven i Luleå men jag är väl inte så ofta däruppe, är jag rädd.

Jag visste att Carl hade många vänner och var omtyckt, och på minnesstunden efteråt kändes det skönt att höra om hur andra upplevde denna speciella man. De upplevde honom som jag upplever honom; han var en människa som fick alla att känna sig speciella i hans närhet. Alltid kärlek över för andra.

Hans mor berättade om när han träffade Björn Ejdemo som blev väldigt viktig för honom i livet. En präst berättade om dagar de tillbringade på västkusten, jag ska minnas det när jag badar i havet utanför Ugglarp. Hans vän berättade om att han skulle doktorera för honom, och nämde väldigt stora män i samma andetag som Carls namn. Jag är övertygad om att alla i samma sal höll med om Carls genialitet. Han var en oerhört begåvad människa som antagligen hade utfört underverk med sin forskning, eller snudd på. Detta var förstås inte de enda talen men kontentan av detta var att han var väldigt omtyckt, rentav älskad av de flesta som fick nöjet att spendera tid med honom.

Carl älskade att lära känna folk, men även att sammanföra människor. Något vi konstaterade idag, att även på hans begravning fördes människor samman och knöt nya kontakter. Det hade han tyckt om.

Efter minnesstunden tog fem av oss en drink på lilla torg. En skön avslutning på detta jobbiga. Det finns så mycket att säga om denna fantastiska människa men jag nöjer mig såhär. Nu, Carl, är du inte i Malmö längre, men alltid i mitt hjärta. Ingen kommer att ta din plats, och jag kommer att använda inspirationen du gav mig även om du inte vandrar med oss på jorden. Vila i frid, jag saknar dig.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

