21 juni 2012 – En sommarlovsmorgon / pladder om kefir

Egen kefir med hallon är väldigt god frukost tycker jag. Nyttig också, sägs det ju om kefiren. Hemmagjord, that is, vilket min är. Kefirgrynen är en liten hobby i sig, jag byter mjölk varannan dag. Har två olika sorters kefirgryn dessutom! Min vän Ulrika var snäll och tog hand om mina kefirgryn när jag var i Österrike/Ungern. De luktade dock inte som hennes och jag var redan innan ganska misstänksam på dess funktionalitet, så hon bytte mjölk på dem men drack inte kefiren. Hon fixade nya till mig och levererade båda när jag var hemma igen. Båda smakar dock bra, så istället för att slänga mina (vilket inte alls behövdes men vi trodde behövdes) får de leva vidare. Jag tog med dem hit till Blekinge där de verkar trivas bra. Här finns ju ett aningens varmare skåp ovanför kylskåpet där kulturer trivs, ett sådant skåp som jag saknar i Lund. Hoppas att de är lika duktiga i Mjölby och sedan hemma.

Såhär ser de i alla fall ut, kefirgrynen. De förökar sig också i bästa fall och då kan man ge bort överskottet till andra intressenter. Är du en sådan? Hör av dig till mig så kanske vi kan lösa det framledes. Probiotisk mat (innehåller nyttiga bakterier) som t.ex. kefir och (ej pastöriserad) surkål är bra för oss. I och med pastöriseringen av mejerier vi har här i Sverige dödas de nyttiga bakterierna som fixar god yoghurt och creme fraiche åt oss. Man kan ju ta tabletter med probiotika men varför göra det när man kan äta sådant här som dessutom har massor av bakteriestammar i sig där tabletter oftast bara har några få? Jag gör egen kefir, Ulrika har just nu min kombuchasvamp och jag köper syrade grönsaker av märket Tistelvind eftersom det finns på hälsoaffären i stan.

Tillbaka till sommarlovsmorgonen. Blinda katten Bull var ute en sväng, men gick sedan till ingången till Olas rum. Eftersom vi lagt en madrass på golvet hjälpte jag honom till Olas säng där de två sedan sov sött. Otroligt sött. Vilka fina killar. Jag är kär.

Det här inlägget postades i Just for fun, LCHF, Livet, Paleo. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 21 juni 2012 – En sommarlovsmorgon / pladder om kefir

  1. MaWii skriver:

    Tummen upp för kefir, pojkvänner och blinda katter!

Kommentera

