26 juni 2012 – 65.000 kycklingar

Idag har jag hjälpt till med att lasta av kycklingar in i stora stall. Hjälpt till eller varit i vägen kan man ju fundera på, men vägande åt det första skulle jag tro (hoppas på). En hel massa små gula duniga små bollar. Jättesöta och mjuka! De söker sig mot ljud, vilket som helst (i tron att det är morsan, såklart), så längst in i stallet stod en gubbe och slog med en diskborste mot en hink för att locka dem åt rätt håll. Funderade på att fotografera mig med några kycklingar, men hygienen är viktig i stallen och jag ville inte fråga om kameran fick komma in. Bättre att inte krångla en massa. Kycklingarna hade kläckts i natt och ska nu leva i 34 dagar innan de slaktas och så småningom äts upp av människor som du och jag (förutom vegetarianerna då). Sådan här köttindustri finns det ju saker att tycka om men sådana tankar brukar jag inte ge uttryck för på min blogg. Jag hade dock hellre sett småskaliga gårdar, biodynamiskt tänk och så vidare. När jag blir vuxen tänkte jag ha en hönsgård med egna värphöns. Det är vanligt ute på Sturkö där vi firade midsommar. Det får bli en bild på en höna därifrån i stället. Såhär års håller de på att rugga, alltså byta fjädrar.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

