30 juni 2012 – Gårdsbutiker

Olas mormor och morfar har så otroligt snällt lånat ut bilen till oss på vår resa genom Sverige. Karlskrona – Göteborg – Lund och sedan tillbaka till Blekinge. Nu i Lund passade vi på att åka runt till lite gårdsbutiker häromkring och skörden är jag nöjd med. Det mest spännande är väl en halv tupp som jag tänkte koka buljong på idag eller i morgon. Den är fryst så vi får väl se hur det blir. I vilket fall sparar jag benen och slänger med i mitt nästa buljongkok nästa vecka i Blekinge. Har ju härliga stora oxben väntandes på mig i frysen hos Olas pappa. Varje gång jag läser om buljong blir jag påmind om hur himla bra det är för oss, tarmen, celluliter och ja, typ allt. 

Svenska skogsblåbär, äpplen, bananer, ekologiska ägg, salladslök, rödbetor, äppelmust, äppel/hallondricka, tranbärssaft med vindruva och äpple (tre sista uppräknade dryckerna helt utan socker och tillsatser), halv tupp, citroner, ingefära och kokosfett (och kanske något annat jag glömt).

Det blir ju helt klart en fruktsallad någon gång idag, rödbetssallad vill jag prova att göra egen. Citron är så himla gott i vatten men även nyttigt faktiskt. Intressant om citron är att den hjälper kroppen mot försurning, verkar alltså basiskt. Lite kontraintuitivt. Saft dricker jag ju inte särskilt ofta men eftersom den enbart var gjord på frukt kändes det helt okej, samma med äppelmusten.

Kokosfettet som jag brukar köpa var slut hos bodystore (internetaffär där jag brukar handla kokosfett) och därför köpte jag Kung Markattas lilla burk. Den är faktiskt billigare per kilo (än de jag väljer bort att köpa från internet). Dags för te med kokosfett!

Det här inlägget postades i Just for fun, LCHF, Livet, Paleo. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 30 juni 2012 – Gårdsbutiker

  1. MaWii skriver:

    Skönt att du fick tag på kokosfettet till slut!
    Jag rekommenderar rödbetssallad med fetaost, färsk bladspenat och valnötter. Grrrrghhglllrrgll…

Kommentera

