1 juli 2012 – Majonnäs

Har jag alla ingredienser hemma så kommer jag i fortsättningen aldrig köpa majonnäs igen. Det var ju superenkelt att göra egen! Dessutom var den hur god som helst, verkligen supersmaskig. Receptet hittade jag här och såhär gjorde jag:

I en bunke blandade jag 2 äggulor från ekologiska ägg, en halv matsked äppelcidervinäger från Glorias äppelgård, 1 kryddmått herbamare örtsalt, ett halvt kryddmått malen vitpeppar och en halv matsked äppelsenap från Glorias äppelgård. Med stavmixern (med visptillbehöret) vispade jag ihop allting och hämtade 2 dl kokosolja (utan smak och lukt). Vispen i ena handen, måttet med oljan i den andra handen. Började droppa i oljan försiktigt, såg till att allt blandade sig. Blev mer och mer djärv med oljan, men tog det ganska lungt ändå. När 2 dl kokosolja blandat sig hade jag en härlig sats hemmagjord majonnäs. Ner i glasburk, in i kylen. Den blir antagligen använd i en fisksallad idag eller imorgon.

Just nu har jag ett tupp-projekt i ugnen. Köttet skall tas tillvara, sedan ska benen ned i buljonggrytan. Älskar köksdagar med experimenterande!

Det här inlägget postades i Just for fun, LCHF, Livet, Paleo. Bokmärk permalänken.

Kommentera

