3 juli 2012 – Min halva tupp (buljongsaga)

Planen var buljong. Min första tanke är att helt sonika bara slänga ned tuppen i grytan, täcka med vatten och vara nöjd så, typ. Tyvärr var det inte så enkelt, tuppen hade fel dimensioner för största grytan. Tyvärr kunde jag heller inte skära igenom benen.

Då fick fågeln bli spetsad på en termometer och stekt i ugnen i 175 grader istället. Tuppen fick komma ut vid 75 grader i köttet vid bröstbenet.

Skinnet åkte ned i grytan, Allt jag orkade plocka bort av köttet gick i en lunchlåda, benen i grytan, spadet i en annan lunchlåda. Tuppen fick ändå inte plats i grytan, vattnet jag köpte täckte den inte. Men det löser sig med tiden, tänkte jag. Det gjorde det också.

Köttet var väldigt gott. Buljongen stod nu länge med lock och gottade till sig. Sedan silade jag den.

Färdig, härlig buljong.

Livgivande dryck i kylskåpet är kökskärlek.

Dags för mat! Steker i smör vad man än kan hitta i köket. Lite tomt idag. Blandar i kött och spad/buljong. Kryddar och njuter.

Man kan ju också koka sitt ris i buljongen och slå över härligheten sedan. Näringsmaximering! Kryddmeister kryddade med paprikapulver, svartpeppar, örtsalt och tabasco.

Maten är serverad.

Buljong är bättre än kaffe och te att ha sitt dagliga kokosfett i, dessutom. Nu ska jag laga mat på rödbetor. Kokade dem igår. Ska bli spännande! Det ska bli en varm variant av detta tänkte jag.

Det här inlägget postades i Just for fun, LCHF, Livet, Paleo. Bokmärk permalänken.

Kommentera

