31 december 2012 – Årssammanfattning

Här kommer den utlovade sammanfattningen! Börjar med lite övergripande händelser…

Vårvintern
Påbörjade termin fyra på civilingenjörsutbildningen. Åkte en sväng till Österrike med kompisarna Oscar och Ola för lite semester och fest. Efter det blev vi kära i varandra, jag och Ola, sedan 28 februari har det varit vi. Hade vi väntat en dag hade det ju varit på skottdagen men det tänkte vi inte på. 🙂
Under påsken gick jag, Ola, Richard och David sju mil längs blekingeleden. Jag invigde mina kängor från Meindl och fick väl något litet skavsår bara. Grymt sköna skor helt enkelt!

Våren
Min vän gick bort och det har legat som en mörk skugga över mitt sinne hela året. Det har dock fört med sig nya trevliga kontakter vilket jag är tacksam över!
I anslutning till min 27-årsdag fick jag en härlig tur till en äppelgård med Marie och Avalon, härlig present!
Jobbade som övningslärare i mekanik under första delen av terminen och lite som laborationshandledare under den andra delen. Tentorna gick bra (men en tog jag i augusti istället).

Sommaren 
Kompisgänget åkte på festival i ungern i början av sommaren. Kul, och festivaloskulden min är alltså tagen!
Resterande tid blev ganska mycket slappande i Blekinge, Halland och Östergötland, plus en lång roadtrip Karlskrona-Göteborg-Lund-Karlskrona. Planerna på att fixa Olas BMW blev väl inte färdigställda men vi plockade många bär och badade i hav och sjöar. Lite handarbete, både korsstygn och vävuppsättning (delvis) blev av! En tur på göta kanal med farmor med härlig sol blev turistandet för sommaren. Avslutade med tenta i ellära och elektronik och satte punkt för skolår två av fem.

Hösten
Den tyngsta terminen under de första obligatoriska tre åren drog igång. Försökte läsa en extra mattekurs men den lade jag ned efter några veckor. De äldre eleverna skämtade uppenbarligen inte när de sa att jag inte skulle hinna… Har dock jobbat som övningsledare i matematik två eller tre gånger i veckan under hela hösten så jag har ju hållit mig sysselsatt och mer därtill.

Höstvintern
Tentorna innan jul gick bra och att min inlämningsuppgift blev utvald bland över hundra andra och upplagd som exempellösning blev en riktigt fin avslutning på en utmattande termin.
Julen firades hemma med familjen och jag tog upp fiolspelet igen på en gammal fiol som finns i släkten. Mormors far Karl Nilsson var folkmusiker, och jag för klangen från den vidare.

Angående hälsa
Året började ganska onyttigt men efter att jag och Ola blivit ihop började jag skärpa mig igen. Det var väl LCHF-liknande kost under första tiden av året och mer stenålderskost resten av året. Har kokat buljong, ätit surkål, haft problem med att beställa fermenterad torskleverolja och i allmänhet skiftat fokus från makronutrienter till mikronutrienter. Mår väldigt bra, inga magproblem (har i stort sett aldrig haft några i och för sig) och ”håller formen” utan träning.

Träning ja, vi körde lite morgonstyrketräning ett tag i våras men inte så länge. Har så svårt att komma igång! Promenader har det väl blivit men alltför mycket stillasittande vid datorn. Det är ett område som måste få mer utrymme helt enkelt. Mer om det i nyårslöftes-inlägget jag har planerat.

I det stora hela är jag väldigt nöjd med hur jag mår! 2012 var ett bra år. G0tt nytt år!

Det här inlägget postades i Just for fun, Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

