3 januari 2013 – Nyårslöften

Förra året handlade mina nyårslöften åt att ta hand om min fysiska och psykiska hälsa. Inte gnälla, sova ordentligt, äta ordentligt. Det har gått bra! Är mycket bättre på att se vad jag har anledning att vara tacksam över och vill alltid sova minst åtta timmar. Kan nog bli bättre på det dock… Maten har jag i stort sett skött och hälsoläge: frisk!

I år har jag redan börjat med goda vanor. Goda vanor går mitt nyårslöfte ut på. Har några nya saker nu som ska integreras i vardagen. Om/när det fungerar kan jag införa någon ny. Läste den här inspirerande artikeln och fick idén. Den beskriver 16 vanor man borde göra varje dag. Allt ifrån lära sig nya språk till projekt man håller på med. Men inga grandiosa 16-nya-saker om dagen för mig…

En app (hjälpprogram till smarta mobiltelefoner) som jag har börjat använda är chains. Man skriver i det man ska göra varje dag och kan sedan bocka av när man gjort det. Alla dagar man har lyckats i rad blir en fin kedja av obrutna blommor eller vad man nu väljer för symbol. Tanken är ju att man ska vilja göra den där saken för att inte bryta kedjan. Har testat i fem dagar och det fungerar ju faktiskt ganska bra! Det är roligt att fylla i avklarade saker. Utmaningen kommer dock när skolan börjar men den dagen, den sorgen.

En annan härlig idé är denna. Hitta en schysst burk och varje gång något minnesvärt/härligt händer skriver man upp det på en lapp och lägger i burken. Kolla nästa årsskifte på hur bra man haft det under året.

Vad har jag då tänkt att skaffa mig för vanor i år? Jo, varje dag en halvtimmes promenad samt meditation.

 

Det här inlägget postades i Just for fun, Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

