21 januari 2013 – Årets första träningspass

Ja, min syrra är ju PT och sjukgymnast och massös och kan akupunktur och är alltså en tillgång som heter duga. Jag bad henne sätta ihop några intervallpass åt mig och det första damp ned på facebook häromdagen.

10-15 minuters uppvärmning (Dansade till svensk reggae, skuttade omkring i mitt rum)
Några knäböj med moppen över huvudet (Inte så många men försökte kolla i spegeln)

Sedan dags för lite tabata vilket innebär en plåga 20 sekunders aktivitet följt av 10 sekunders vila och detta görs åtta gånger per övning.
1.Upphopp, nudda golvet, klappa över huvudet. (Jobbigt som bara den, fuskade mer och mer med knädjupet kan jag säga).

2. Chins/Pull Ups, ta hjälp av band/assistmaskin/kompis. (Har chinsstång men dörren är lite smal. Hade stol under som jag hjälpte till med. Jobbigt det här också).

3. Armhävningar. Har en regel, spänn magen och svanka inte! (Mmm, efter punkt 2 var ju detta inte så kul. Det blev VERKLIGEN på knäna)!

4. Mountain climbers. (Svetten började rinna här om jag försökte göra stora benhopp. Jag fuskade en del, förlåt).

5. Knee 2 elbow. (Inte lika farligt men kanske borde hoppat vilket jag ej gjorde. Får antagligen blåmärken på knäna).

6. Ro i roddmaskin så långt du kan under intervallerna. (Eftersom det blev hemmaträning bytte jag ut detta mot jogg på stället med boxningsslag i luften. De var nog inte så vackra).

7. Plankan på armbågarna. (Körde nästan alla på armbågar och tår. Det var jobbigt faktiskt, trodde jag var bra på plankan. Skönt med sista övningen dock).

Ja, det var svinjobbigt faktiskt och jag var glad att jag inte hade en PT bredvid mig som hejade på för då hade jag säkert kräkts. Eller kanske inte, men detta var en bra start. Någon gång ska jag sätta mig ned och skriva upp vad jag har för mål med träningen, det har Maria också skrivit bra blogginlägg om. Frågan är nu om jag överhuvudtaget kommer att kunna röra mig imorgon. Jag får hålla tummarna, om det inte är så att de är för trötta. Största överraskningen var hur jobbiga de där mountain climbers är. Man står alltså med händerna i marken och hoppar sedan fram och tillbaka med fötterna. Helst typ inte fem centimeter som jag gjorde i mindre stolta stunder… För övrigt genomsyrades passet av tjuv-vila-sekunder. Förlåt, men jag genomförde det i alla fall! 🙂

Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 21 januari 2013 – Årets första träningspass

  1. Hannah skriver:

    Åh hå hå. Tabata är LJUVLIGT! Nästan alla mina klienter har fått känna på det 🙂

  2. Karin skriver:

    Oj, nu är jag imponerad, duktigt! Maria kan sina saker.

Kommentera

