3 augusti 2013 – 5 km avklarade!

Jag hade ett mål med min löpning i år, att lyckas springa en halvmil. Jag skulle gissa att jag inte gjort något sådant sedan jag slutade orientera. Det var ett tag sedan, över tio år. När jag började jogga så smått i våras fick jag lite ont i ett knä. Jag slutade springa, väntade på sjukgymnasttid. Efter undersökningen som inte hittade något fel fick jag inte upp ångan igen. Skolan tog tid, latmasken skrek och jag var inte sugen på att springa i mina klumpiga skor. Jag hade barfotaskor-längtan! När jag sent omsider i juni köpte mig ett par ”Vivo Barefoot” (skomärke) stundade fjällvandringen. Inget joggande då med andra ord. Ett par veckor efter fjällen fann jag mig med familjen på västkusten och bland andra var då lillayster Kristina där. Vi tog en liten, liten joggingtur i söndags. 3,5 km med barfotaskorna. Inte en så liten sväng utan träning kanske… Träningsvärken i vaderna höll i sig, håller väl fortfarande i sig. Till saken hör att jag tänkte – innan rundan med Kristina – att känns den rundan bra så följer jag med Marie och springer loppet Pålsjöterrängen. Det var idag. Tyvärr fick Marie förhinder på grund av ont i ljumsken så jag fick dra dit själv. Sagt och gjort, idag var det dags. Terränglopp i skogen alltså, banan ser ni här under.

runda

Jag tog tåget till Helsingborg och sedan bussen till Pålsjö slott. Snälla Marie lät mig överta hennes plats, hon hade redan betalat. Jag fick startnummer 347, det gick så bra att byta hennes namn mot mitt som tur var. Jag hade en och en halv timme till start men lyckades ändå inte värma upp ordentligt. Det var varmt redan då på morgonen och varmare blev det. När starten äntligen gick kände jag direkt på första steget att höger vad kändes lite ond och stel, kanske är det därför jag inte precis ser nöjd ut på bilden här under. Men skam den som ger sig, jag skulle runt!

startenliten

Vid varje kilometer satt en lapp som upplyste om hur långt man sprungit, det var skönt. Jag tog det väldigt lugnt, hetsade inte i starten och hamnade långt bak. Några joggade jag faktiskt om, men jag jagade verkligen inte någonting. Jag ville bara komma runt! För det mesta var det skuggigt i skogen men i slutet var det några varma partier i solen. Vid vätskekontrollen efter halva rundan tog jag ett par klunkar och slängde resten i ansiktet, mycket skönt med lite svalka. Efter fyra kilometer blev det lite backigt så sista kilometern var helt klart värst. Men jag kom i mål! På 34 minuter och 12 sekunder! Det blir ett tempo på 6 minuter 50 sekunder per kilometer, väldigt långsamt alltså. Några minuter snabbare än jag brukar gå, men målet är uppnått! Nästa säsong tänker jag förbättra den här tiden. Såhär trött såg jag ut efter målgång, såhär trött var jag efter målgång!

IMG_4060




Efter målgång fick vi en ful grön jympa-påse-aktig historia med en Vitamin Well-dricka, en banan och lite reklam. Drycken gav jag bort men bananen var välkommen. På bilden nedan kan man också se hur lerig jag blev på benen efter att ha gnuggat skorna mot dem när jag sprang.

IMG_4063

resultat

På hemvägen belönade jag mig med sushi. Jag funderade på att köpa en glass men jag var inte särskilt sugen faktiskt. När jag kommit till Lund stack jag till korridoren för att duscha och ta det lugnt. Till slut orkade jag ta tag i lite fix som innebär att bära ett par vändor med saker från rummet till lägenheten. Sedan tog orken slut, men jag handlade och började laga mat också. När Ola och hans pappa kom hem, de har varit på Knutstorp racingbana hela dagen, släppte jag allt och låg på sängen en stund. Behövde energi! Efter maten känns nu allt mycket bättre. Nedan: sushi på tåget.

IMG_4068

Vaderna… får se när de återhämtat sig. Min löpar-tanke är just nu att vila hela augusti och starta smått med barfotaskorna i september. Vi ska flytta och flänga omkring hela augusti ändå, så det blir nog motion så det räcker. Att bära tunga saker fram och tillbaka, till exempel. Eller ja, mest fram då. 

 

 

Det här inlägget postades i friluftsliv, Just for fun, Löpning, Livet, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

