24 november 2014 – En seriös provlapp

Koft-gemenskapsstickningen jag nämnde i förra inlägget är ju påbörjad. Istället för en liten, sketen, provlapp har jag bestämt mig för att göra det ordentligt. Den är stickad, tvättad och nu på tork och mäter ca. 15 x 12 cm. Garnet är ljusgrått Kampes, 2-trådigt ullgarn. Kanske lite tråkig färg, men när jag funderar på min garderob och vad jag helst använder i den är det naturljusa toner som gäller och om det nu skulle bli en kofta går det ju att brodera på maskstygn i trevliga färger om andan skulle falla på.

provlapp

Jag köpte några härvor i min lokala garnbutik Sländan här i Lund och eftersom jag ville hem och sticka, inte nysta, så lånade jag butikens nystningsmöjligheter. Så smidigt! Se vilket fint nystan. Tråden kommer från mitten och nystanet står stadigt där man ställer det. Helnöjd. Trärundsticka 4.0 mm. Nu vet ni allt!

Liten uppdatering: min målskiss. Jag är ingen tecknare… halsringningen ska nog vara en aning mer fyrkantig. Undrar hur utsvängda ylle-ärmar blir. Detta blir spännande. Vilket spetmönster? Den som lever får se.

bild-3

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 24 november 2014 – En seriös provlapp

    • Sofia Finnved skriver:

      Åh, tack! Ganska nöjd själv förutom min lösa avmaskning. Lite svårt att räkna rakt i tio cm när varven är böjda. Men det löser sig. 🙂 Ser så mycket fram emot den här kofttillverkningen! Tack för initiativet!

  1. Lallagunilla skriver:

    Grått Kampes är då rakt inte tråkigt, säger jag som har tillräckligt många härvor för att göra en kofta. Bara det problemet att jag lyckats få två olika nyanser på garnet (elände) . 😉
    Din kofta tror jag blir både snygg och användbar.

    • Sofia Finnved skriver:

      Tack för dina ord. Nej, jag tycker ju om grått! 🙂 Vad tråkigt att dina har olika färg… Mina härvor har inget färgbad men eftersom jag köpte alla samtidigt hoppas jag att de kommer smälta ihop bra.

      Jag hoppas ju på det, men jag har knappt stickat i ett år ännu. Får se om jag tagit mig vatten över huvudet. Nu ska jag smita in på din blogg och titta på dina planer! 🙂

Kommentera

