1 december 2014 – Snart dags att lägga upp!

Mycket stickning här i bloggen men det var ju på grund av det som jag dammade av den överhuvudtaget. Nja, inte BARA det men det var då som inspirationen kom. Jag tänkte nog skriva innan också eftersom jag springer runt på andra bloggar då och då. Roligare att visa vem man är då!

I alla fall, det är dags att lägga upp för halsringningen nu på koftan. Jag hade tänkt mig något fyrkantigt men när jag tog fram en favoritkofta såg jag hur hög i halsen den var och hur trevligt jag tycker att det är. Det är ju ett vinterplagg, och om den värmer halsen blir jag glad. Är inte någon sjalmänniska… ännu.

44 cm, inte så stor ringning. Jag är skeptisk till måttet men jag mätte ju på en kofta??? Är så trött idag så det blir ändå ingen uppläggning. Får mäta igen när jag är piggare. OM det här skulle vara rätt mätt: med min masktäthet verkar det bli 94,6 maskor som får bli 95 då. Med knappslå inräknad, jag vill sticka så mycket som möjligt på en gång faktiskt. Man ska dela in för raglanökningar. Jag tar nog en maska i mitten med ökningar utan hål bredvid. Ska hitta något fint mönster till framstycket också… Detta blir en äkta Sofia-kofta, inte så mycket fundera, snarare bestämma sig när det är dags. Både bra och dåligt, det där. 🙂

En snabb googling ger till exempel ”Ihopflätad spets” som ser fin ut upp-och-ned. Det kan skådas på följande länk: http://stickskolan.se/strukturer/spetsmonster/ En sådan bård per sida kanske är fint? Vi får se, en annan dag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

